Apelsintryffel till släkten?

Jag tror att jag har skrivit det tidigare, att jag tänkte sno ett tips från min vän izabella som har bakat saker till sina släktingar vid jul. jag funderar på att göra apelsintryffel till mina. men jag vet inte själv om det är gott än.. kanske borde göra en sats först och provsmaka själv innan jag sätter igång med storbaket? det verkade iallafall inte alltför krångligt att göra, det är ju alltid positivt!

Här är receptet på Apelsintryffel:

1dl vispgrädde
300 gram hackad vit choklad
2 msk cointreau (likör) eller apelsinsaft
2 msk rumsvarmt smör
200 gram vit choklad att rulla tryfflarna i
florsocker

Man ska bara koka upp grädden och hälla den över den hackade chokladen, sen röra om tills chokladen har smält. Rör sen ner smör och likör/apelsinsaft och rör om tills smeten blir lite tjockare. Bred ut tryffeln (smeten) på ett fat och ställ in i kylskåpet i ungefär en timma.
Ta sedan ut smeten och forma till kulor som du lägger på bakplåtspapper, ställ in i kylskåpet i en eller två timmar.
Hacka chokladen och smält till hälften i micro, rör om till en jämn smet. Doppa kulorna i chokladen och rulla sedan i florsockret, ställ dom sedan svalt för att stelna. Klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0